Succesvol stoppen met jouw bedrijf

Succesvol stoppen met jouw bedrijf

Uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat jaarlijks ongeveer 100.000 ondernemers stoppen met hun bedrijf. En hoe iedere ondernemer op zijn manier begint met zijn onderneming, wil waarschijnlijk ook iedere ondernemer op zijn eigen manier stoppen. Maar hoe doe je dat nu op een slimme manier? Wij zetten wat opties op een rijtje. 

1. Geef je gedachtengoed door

Heb jij goed personeel? Misschien is er wel één iemand die er echt bovenuit steekt. Bekijk die persoon eens met een andere bril: is hij of zij ook geschikt als leider van jouw bedrijf? Als je niet direct een opvolger voor ogen hebt, zet dan eens op papier hoe jouw opvolger eruit moet zien. Welke kwaliteiten moet hij of zij bezitten? Is er bepaalde extra kennis nodig? 

Geef je opvolger in elk geval de ruimte om zelf zijn eigen pad te bewandelen. En hou er rekening mee dat hij niet altijd dezelfde keuzes zal maken die jij zou maken. Daarom is het slim om bij dit traject een businesscoach te betrekken, een onafhankelijke partij die in het belang van het bedrijf zal adviseren.

2. Samen kom je verder

Als jij niemand echt kunt vinden waar jij jouw bedrijf aan toevertrouwt, kan je er ook over nadenken of fuseren een optie is. Bij een fusie zoek je een bedrijf wat ongeveer dezelfde grootte heeft waar je mee samen kunt gaan. 

Het doel van fuseren is beide ondernemingen te laten groeien in waarde en productiviteit, meestal in hoger tempo dan wanneer je los van elkaar blijft ondernemen. Heeft jouw onderneming een bepaalde technologie of juist een nieuw klantenbestand wat voor een andere onderneming interessant kan zijn? Denk dan zeker goed na over de voordelen van een fusie. 

Op het moment dat de fusie voltrokken is, kan jouw uittocht bij deze nieuwe onderneming starten. Tijd voor iets nieuws!

3. Verkopen die toko!

Heb jij helemaal geen zin om nog te investeren in een nieuwe start? Dan verkoop je het bedrijf. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een eerste stap wordt dan je waardebepaling, hoeveel is jouw bedrijf waard?

Bij verschillende rekenmethodes is de goodwill van belang. Goodwill is het gedeelte van de marktwaarde dat niet direct gekoppeld is aan activa en passiva. Vanuit economisch perspectief kan je goodwill verdelen in bedrijfsgoodwill en persoonlijke goodwill. 

Persoonlijke goodwill zorgt er vaak voor dat de waarde van een bedrijf persoonsgebonden is en gerelateerd is aan de ondernemer en niet aan de onderneming. Een groot deel van de klantenkring heeft bijvoorbeeld een persoonlijke band met de ondernemer.

Bedrijfsgoodwill kan bestaan uit waardevolle portefeuilles, intellectueel eigendom, een goede reputatie of specifieke ‘knowhow’ die interessant zijn voor een bepaalde investeerder. Het is verstandig om financieel deskundige advies te vragen om de waarde te bepalen van je bedrijf.

En bedenk ook eens hoe je de waarde van jouw bedrijf kunt vergroten alvorens je gaat verkopen. Is het nu wel de beste tijd? Of kan je door nog aan een paar knoppen te draaien een betere deal voor elkaar krijgen? 

Meer weten over de mogelijkheden die voor jou het slimst zijn? Neem gerust contact met ons op of plan een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. 

vdkarveraart